• Imprimeix

El Departament d'Empresa i Coneixement destina 7,54 milions d'euros en ajuts al comerç, la moda i l'artesania al 2017

20/03/2018 15:03
El sec. gral d'Empresa i Coneixement, Pau Villòria, en la inauguració de la Setmana del Comerç

El sec. gral d'Empresa i Coneixement, Pau Villòria, en la inauguració de la Setmana del Comerç


 ·        Al llarg de l’any passat, el Departament d’Empresa i Coneixement va atorgar 7,54 milions d’euros del Programa d’Incentius al comerç, l’artesania i la moda, del que s’han beneficiat 1.778 projectes, un 16,2% més que al 2016
 
·        Aquest balanç s’ha presentat en la inauguració de la 2a edició  de la Setmana del Comerç, que ha presidit aquest matí el secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria. La Setmana del Comerç és una iniciativa organitzada pel Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, que tindrà lloc des d’avui i fins el 25 de març, amb l’objectiu de reflexionar i debatre sobre el paper del comerç i els seus reptes de futur
 
  • Dins la Setmana del Comerç se celebren les Jornades Comerç Increïble, unes jornades de coneixement i debat que enguany s’articulen en 4 eixos: Construint experiències (20 de març); Gestió orientada a les persones (21 de març); Comerç, territori i vida urbana (22 de març); i Solucions digitals (23 de març). Així mateix, de forma paral·lela estan previstes més de 200 activitats arreu del territori organitzades per més de 130 entitats i associacions de comerç
 
 
La Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Empresa i Coneixement, va atorgar al llarg de 2017 un total de 7,54 milions d’euros en ajuts al comerç, l’artesania i la moda, un 12,9% que a l’any anterior, segons el balanç del Programa d’Incentius 2017 del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), que s’ha donat a conèixer aquest matí en la inauguració de la Setmana del Comerç, que ha presidit el secretari general d’Empresa i Coneixement, Pau Villòria, acompanyat de la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, a l’Espai Endesa.
 
En la sessió inaugural, i davant d’un auditori de prop de 300 professionals del comerç, entre els quals representants de les principals entitats i associacions de comerç, el secretari general ha destacat la importància del comerç a Catalunya, “no només pel seu paper com a sector econòmic –representa el 16% del PB i ocupa a més de 475.000 treballadors- sinó pel seu rol qualitatiu, com a eix vertebrador i de cohesió de les ciutats catalanes”. Aquesta importància justifica iniciatives com la Setmana del Comerç, que impulsa el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, amb l’objectiu de “fer una reflexió conjunta sobre els reptes que afronta aquest sector”. En aquest sentit, Villòria ha afegit que “estem en un punt d’inflexió en el comerç marcat per noves maneres de relacionar-nos i de consumir, per ritmes ràpids i per cultures basades en la mobilitat i, òbviament, marcat també per nous actors comercials globals. Cal donar noves respostes a les necessitats de futur de les empreses comercials, siguin de la dimensió que siguin.”
 
En aquest context, el secretari general d’Empresa i Coneixement, ha ressaltat que “les polítiques de comerç del Departament se centren en garantir la seguretat jurídica del sector, i en la millora de la competitivitat del comerç a partir de quatre eixos: la transformació digital del comerç, el desenvolupament del model de negoci d’empresa de comerç, l’aposta pel talent i la professionalitat, i la internacionalització”. De cara a 2018, ha avançat Villòria, “el Departament continuarà treballant en el suport i foment al comerç a través de programes transversals i actuacions específiques en diferents àmbits”.  
 
Incentius 2017: 7,54 milions d’€ en subvencions al comerç, artesania i moda, un 12,9% més que l’any anterior
 
De la seva banda, en el marc de la sessió inaugural, la directora general, Muntsa Vilalta, ha anunciat que al 2017 la Generalitat –a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM) depenent de la Direcció General de Comerç– va destinar 7,54 milions d’euros en subvencions al sector del comerç, les fires, l’artesania, i la moda, xifra que representa un increment del 12,9% respecte 2016. Aquest import s’ha destinat a un total de 1.778 projectes, un 16,2% més que a l’any anterior.
 
Vilalta ha explicat que “les prioritats han estat sobretot l’impuls de la transformació digital, l’enfortiment de models d’associació, de negoci i de concepte, i també aspectes formatius, i tot el que fa referència a la gestió de locals comercials buits, en aquelles poblacions que necessiten un renéixer del comerç”.
 
De cara a 2018, la directora general de Comerç ha avançat que “seguim amb les línies de treball, ja que tots veiem cap a on va el sector”. En programa d’ajuts que s’està preparant per enguany, “el món associatiu tornarà a tenir molta importància i es mantindran les línies de transformació digital. Treballarem sobretot programes d’enfortiment de models de ciutat, i per tant donarem continuïtat a la línia de locals buits i de creació de negoci”.
 
Programa
Sol·licituds atorgades
Inversió
Subvenció
Competitivitat de l'empresa a través de les entitats
350
  
8.184.245,24€
 
3.967.319,34€
Participació d'empreses artesanes a fires professionals d'àmbit nacional, estatal i internacional
55
 
 
485.975,13€
 
 
156.453,46€
Programa per la participació en activitats firals sectorials, multisectorials i professionals a Cat.
260
1.283.181,27€
513.041,51€
Programa per a la transformació digital
420
2.308.032,00€
942.888,59€
Programa per a la nova implantació de comerços i millora comercial dels establiments
510
6.603.360,80€
1.430.197,58€
Programa per a la promoció i comercialització dels productes artesans
103
387.261,49€
160.695,04€
Internacionalització de la moda
80
1.650.697,61€
375.461,19€
TOTAL
1.778
 20.291.249,54€
 7.546.056,71€
 
Analitzat per programes, més de la meitat dels ajuts s’han articulat a través de la línia per a la millora de la competitivitat de l’empresa comercial, a través de les entitats. Així, s’han destinat 3,9 milions  d’euros (el 52% del total dels ajuts) a un total de 350 projectes impulsats per entitats i associacions de comerç. Així mateix, es van atorgat 942.888,59 euros a 510 projectes per a la implantació de nous comerços i millora comercial dels establiments.
 
D’altra banda, dins del programa de transformació digital, es va destinar prop d’un milió d’euros per a l’execució de 420 projectes en aquest àmbit, i dins el programa per a la participació en activitats firals sectorials, multisectorials i professionals a Catalunya, es van destinar més de 513.041,51 euros adreçats a 260 projectes. Així mateix, s’han atorgat 375.461,19 euros a un total de 80 projectes d’internacionalització de la moda, 160.695,04 euros a 103 projectes de promoció i comercialització de productes artesans i 156.453,46 euros a 55 projectes de participació d’empreses artesanes a fires professionals.
 
2a edició Setmana del Comerç: Jornades Comerç Increïble
 
Dins la Setmana del Comerç se celebraran les Jornades Comerç Increïble, unes jornades de coneixement i debat que enguany s’articularan en els següents 4 eixos: Construint experiències; Gestió orientada a les persones; Comerç, territori i vida urbana; i Solucions digitals.
 
Dimarts, 20 de març: Construint experiències
 
10:00h. Ponència: Tendències i fenòmens que anticipen l’espai d’intercanvi del futur. Daniel Córdoba (The Hunter)
 
11:15h La Catalunya de les experiències. Botigues amb personalitat pròpia.
 
                Taula rodona: Receptes per crear experiències
                - Àlex Castany (Sanmarti 1850 del mercat municipal Central de Sabadell)
                - Marc Covelo (El safareig de Barcelona)
                - Melcior Bustos (El lloro de Tarragona)
                - Jordi Llapart i Maria Llapart (Zeppelin, món de jocs de Girona)
                - Jordi Sànchez (Tasmania de Granollers)
                - Xavier Cortacans (Muntanya de llibres de Vic)
               
12:30h Màrqueting Emocional i Neuromàrqueting per al Comerç. Èlia Guardiola (Serendipia)
 
 
Dimecres, 21 de març: Gestió orientada a les persones
 
10:15h L'impacte de l'economia en el retail. Pelayo Corella (ESCI)
 
10:30h Presentació de l’Estudi de tendències en retail. Marc Soldevila i Víctor Moyano (ESADE Creapolis i Fundació Creafutur)
 
11:30h    Taula Rodona: Models de desenvolupament del talent
               - Sílvia Bach, directora de Parfois Espanya
               - Ana March, directora de Gestió de Persones d'Establiments Viena
               - Joan Carles Cifre, director de Recursos Humans Ibérica de Rituals Cosmetic
               - Ma. Ángeles Tejada, directora general d'Afers Públics de RANDSTAD
               - Núria Beltran, directora-gerent d’ESCODI
 
12:30h  Ponència: Ciutadà connectat, mirem diferent. Gemma Domènech (CTTI, especialista en Economia Col·laborativa)
 
 
Dijous, 22 de març: Comerç, territori i vida urbana
 
10:00h  Comerç i ciutats. Lluís Frago (ESCODI)
 
10:15h    Catalunya: un país de Comerç. Actualització del Cens d’establiments comercials i presentació del Servei de consultes estadístiques en línia. Manel Amado (Cambra de Comerç de Sabadell) i Joan Morera (Dir. Gral. de Comerç)
 
                Reinventar-se o morir. El repte dels comerços als petits municipi. Carme Peix i Mercè Pinto (Consultora Hidra)
 
11:00h   Presentació resultats Estudi Centres Urbans i Comerç de les Ciutats Mitjanes Catalanes. Anna Vera, Àngels Pérez i Marc Castelló (Dept. de Geografia UAB)
 
11:45h Presentació d’associacions amb experiències: Més enllà del dia a dia. Marta Sendra, cap Unitat de Subvencions i Promoció Territorial del CCAM
 
12:30h   Taula Rodona: Passat, present i futur de les associacions territorials
                - Carles Gironès (PIMEC Comerç)
                - Emiliano Maroto (ABC)
                - Jordi Martí (Consell de Gremis)
                - Núria Paricio (Barcelona Oberta)
                - Alfons Barti (Fundació Barcelona Comerç)
                - Judith Benet (Fundació Comerç Ciutadà)
 
 
Divendres, 23 de març: Solucions digitals
 
10:00h Presentació resultats Autodiagnosi TIC per a empreses de comerç i serveis
 
10:15h Ponència: Mites i realitats de la Transformació Digital. Joana Sànchez(INCIPY)
 
11.30h La botiga del futur. David Hernàndez, CEO PANGEA The Travel Store
 
12:00h    Taula Rodona: Els reptes digitals en el futur en el comerç de Catalunya
                - Mariona Julià i Sra. Valentina Kalaydjian (Joid’art)
                - Àurea Juan (Libelista)
                - Joan Fruitós (Cal Fruitós)
                - Màrius Cirera (Munich)
                - Núria Pocino (Cottet)
 
Al llarg de la jornada de divendres tindrà lloc de forma paral·lela l’Espai 1x1, al servei dels professionals del comerç per resoldre de forma personalitzada els dubtes i afrontar el repte digital. S’articularà en trobades p2p de 15 minuts amb diferents experts en temes digitals que respondran les necessitats, en funció dels interessos del comerciant.
 
La Setmana del Comerç al territori: més de 200 activitats arreu de Catalunya
 
Així mateix, de forma paral·lela estan previstes 206 activitats arreu del territori organitzades per un total de 136 entitats i associacions de comerç. Vilalta ha destacat la implicació del món associatiu, que “en aquesta segona edició, s’ha volgut sumar amb el doble d’activitats i accions que l’any passat”.  “En definitiva ha ressaltat—, amb aquestes actuacions el que volem és que el comerç sigui protagonista absolut aportant coneixement al sector i apropant al ciutadà l’important paper que juga no només com a sector econòmic sinó també de país”.
 
 
Creació del web App de la Setmana del Comerç
 
Amb l’objectiu d’apropar a la ciutadania a la 2a edició de la Setmana del Comerç, s’ha creat el web App https://setmanadelcomerc.cat/, on es pot accedir als continguts de les jornades comerç increïble i inscriure-s’hi, i a les activitats que organitzen les associacions de comerciants d’arreu del territori, geolocalitzades en un mapa i que es poden cercar per població, data o paraula clau.
 
 
 
 
 
-----------------------------------------------------------------
 
Segueix-nos a les xarxes del Departament d’Empresa i Coneixement
 

A Twitter Empresa i Coneixement: @empresacat