• Imprimeix

L'Autodiagnosi TIC apunta que el 70% dels comerços catalans tenen web pròpia i prop del 90% perfil en xarxes socials, sent facebook la xarxa amb més penetració

23/03/2018 21:03
presentació resultats autodiagnosi
  • 1.229 comerços catalans han realitzat  l’Autodiagnosi TIC, una eina d’autoavaluació per a les empreses del comerç i de serveis que la Direcció General de Comerç va impulsar i posar a les mans del sector per tal de conèixer el seu estat de maduresa digital.
 
  • Aquesta eina permet realitzar una radiografia de la implantació digital en el sector analitzant aspectes com el posicionament web, ús de les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting i comunicació i la digitalització del punt de venda, dades que avui en el marc de la celebració de la Setmana del Comerç ha donat a conèixer la Direcció General de Comerç.
 
  • L’Autodiagnosi TIC indica que els comerços catalans actualment tenen un perfil intermedi: empreses iniciades en la digitalització, però amb marge de millora per crear accions que fomentin la seva competitivitat. Per activitats, el sector del lleure i la cultura és el que presenta una major implantació, mentre que per demarcacions la impremta digital en els comerços és gairebé equitativa.
 
  • El 47% dels comerciants fan accions de màrqueting i de comunicació digital, preferentment a través butlletins digitals i el 30%  tenen botiga online operativa.
 
En el marc de la celebració de les jornades Comerç Increïble de la Setmana del Comerç, la Direcció General de Comerç ha presentat avui els resultats de l’Autodiagnosi TIC, una eina d’autoavaluació per a les empreses del comerç i de serveis que el Departament d’Empresa i Coneixement, a través de la Direcció General de Comerç, posa a les mans del sector per tal de conèixer el seu estat de maduresa digital i implementar les accions necessàries per assolir l’excel·lència digital. 
 
Aquest instrument d’autoavaluació, que s’ha desenvolupat amb el suport d’Eurecat, s’emmarca en el Programa de Transformació Digital del Comerç, que és un dels pilars de les polítiques d’actuació de la Generalitat com a pas imprescindible per a la modernització i millora de la competitivitat del comerç català. 
 
Des del mes de març de 2017, 1.229 comerços catalans han realitzat  l’Autodiagnosi TIC. En total, les 1.560 autodiagnosis realitzades han permès sostreure una radiografia de la implantació digital en el sector, analitzant aspectes com el posicionament web, ús de de les xarxes socials, immersió en el comerç electrònic, en el màrqueting i comunicació i la digitalització del punt de venda. A més, a través de la mostra s’han analitzat les diferents velocitats digitals en el territori, en els diferents sectors que formen part del comerç i empreses de serveis de Catalunya i finalment per tipologia d’empresa. La presentació d’aquests resultats ha estat a càrrec del responsable de l’àrea TIC de la Direcció General de Comerç, Ignasi Campoy.
 
En el marc de la presentació, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha assenyalat que els comerços catalans “es troben en el bon camí, amb un nivell intermedi en digitalització, però amb camp per recórrer i amb marge de millora per generar accions que impulsin la seva competitivitat”La directora ha assenyalat que “és clau l’assessorament, la formació, la captació de talent i la introducció de professionals en l’empresa que siguin especialistes en aquest camp digital”.
 
Autodiagnosi TIC, la porta d’entrada cap a la transformació digital
 
L’eina d’Autodiagnosi defineix tres estadis de digitalització: L’estadi bàsic és aquell en què es troben les empreses de comerç i de serveis que no tenen web, ni presència activa a les xarxes socials, ni botiga online i tenen mancances en l’adaptació de la digitalització dels seus establiments. L’estadi intermedi correspon a les empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espais de millora en les que poden treballar i optimitzar. L’estadi avançat  que aglutina aquelles empreses de comerç i de serveis que estan al dia de les tendències digitals amb una web i unes xarxes socials actualitzades, que treballen correctament el comerç electrònic i tenen digitalitzats els processos de gestió de l’establiment 
 
D’aquesta manera l’eina Autodiagnosis TIC permet definir aquests tres estadis de maduresa i a partir de les respostes a diferents preguntes entorn a àmbits com la presència a internet, les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting digital i la digitalització de l’establiment, l’empresa o comerciant arriba a un informe personalitzat.
 
 
1.229 empreses fan l’Autodiagnosi TIC, i de mitjana se situen amb un 47% d’implantació en un perfil intermedi
 
Un total de 1.229 empreses del sector de comerç i de serveis de Catalunya han realitzat el programa d’Autodiagnosi TIC. La majoria d’empreses participants són microempreses, joves amb menys de 5 anys de trajectòria i 1 establiment obert a Catalunya. Tenen 1 treballador (24%) o entre 2 i 9 treballadors (58%) i facturen menys de 2 milions d’euros (94%). Pertanyen al sector dels serveis (29%), seguit pel sector de l’equipament de la persona (19%), l’alimentació ( 16%), de la salut higiene i bellesa (14%), l’equipament de la llar ( 12%) i del sector del lleure i la cultura (9%) .
 
La nota mitjana global que han obtingut és del 47%, xifra que situa a les empreses en un perfil intermedi: empreses que s’han iniciat tant en la digitalització, com en l’ús d’Internet i de la xarxa, però les accions realitzades són limitades i existeixen espai de millora en les que poden treballar i optimitzar.
 
 
 El 70% de les empreses del sector tenen pàgina web i, de les que no en tenen, un 80% asseguren tenir la intenció d’obrir-ne una en els pròxims mesos
 
En l’àmbit del posicionament web, les empreses obtenen una nota global d’implantació del 56%. El 70% tenen web amb unes plataformes actuals, professionalitzades i adaptades a tots els dispositius. A més, el 21% actualitza els continguts setmanalment, però el 59% afirmen obtenir unes 500 visites de mitjana al mes. Per part de les empreses que encara no tenen web, el 80% indica que tenen previst fer-ho en els propers mesos, a través d’una empresa externa i, 1 de cada 3, explica que serà una botiga online amb plataforma de pagament.
 
El 87% disposa de perfil en xarxes socials, sent facebook la xarxa amb més penetració
 
Les xarxes socials estan àmpliament esteses en el món del comerç i dels serveis, malgrat  que encara hi ha recorregut en la implicació del seguiment actiu per guanyar visibilitat i reputació a la xarxa. En aquest sentit, el 87% de les empreses té perfil de xarxes socials amb l’objectiu de fer accions promocionals i de publicitat de marca. Facebook és la xarxa amb més penetració ( 97%), Instagram (63%), i Twitter (44%). Amb tot, el més habitual és la combinació de més d’una xarxa social, principalment de Facebook i Instagram (22%).
 
A més, el 28% de les empreses afirma que actualitza diàriament el seu perfil i un 43% ho fa cada setmana. No obstant això, 1 de cada 2 reconeix no respondre les ressenyes i comentaris dels clients.
 
El 47% dels comerciants realitzen accions de comunicació digital
 
El 47% de les empreses que han realitzat l’Autodiagnosi TIC fan accions destinades a la comunicació digital, principalment a través de butlletins i newsletter. Tot i que els comerciants prefereixen utilitzar accions sense cost, la gran majoria analitza els resultats d’aquestes accions.
 
 
El 30% tenen botiga online operativa, que aprofiten per vendre internacionalment
 
El comerç electrònic comença a introduir-se en el sector i qui ho està portant a terme ha ampliat mercat a l’exterior, principalment a Europa. Les dades destaquen que el 30% tenen botiga online operativa i que en la meitat dels casos (50%) està gestionada per personal especialitzat o amb dos anys d’experiència.
 
Pel que fa a la logística en l’enviament, pràcticament totalitat dels comerciants ho lliuren a domicili i 1 de cada 4 també ofereix a la botiga física. El 67% ofereixen enviaments gratuïts si les comandes superen un import determinat o a través de promocions.
 
Així mateix, l’informe destaca que el 35% dels comerciants que venen online ho fan a Catalunya i a la resta de l’Estat i, un 14% ven i envia a Europa i al món.
 
 
Un 37% utilitzen eines de base de dades per a la gestió de la botiga
 
Pel que fa a la digitalització en el punt de venda, el 97% de les empreses del comerç i del servei disposen de connexió a internet. El 37% utilitzen eines de base de dades per la gestió de la botiga, el 18% han incorporat un ERP, Enterprise Resource Planning, per integrar els recursos i els processos de l’organització i un 12%, a més, ho combinen amb eines CRM, Customer Relationship Management, que gestionen millor la relació amb el client i la fidelització.
 
D’altra banda, els comerciants analitzen l’evolució de les vendes mitjançant eines específiques, en un 55%, malgrat que el 16% encara utilitzen el paper. En el control dels estocs, per la seva complexitat, el paper continua sent l’opció per un 27% i les xifres dels productes són actualitzades de forma manual en un 41%
 
En relació al tractament de les dades dels clients, el 58% asseguren tenir una base de dades informatitzada,  que en el cas dels comerciants que venen online només el 33% la utilitzen per millorar la comunicació amb el client.
 
 
El sector del lleure i la cultura registra una major implantació en el món digital
 
Els comerços i empreses del sector serveis obtenen una nota mitjana global d’implantació en el món digital del 46%, amb un posicionament en web del 62%, presència en xarxes socials del 56%, comerç electrònic el 19%, accions de comunicació i màrqueting del 38%, i digitalització del 59%.
 
Per la seva banda els comerços i empreses dedicades al lleure i la cultura arriben al 54% d’implantació digital. En posicionament web obtenen el 63%, en xarxes socials arriben al 65%, baixen en ús del comerç electrònic el 37%, en accions de màrqueting i comunicació arriben al 43%, i la digitalització en el punt de venda al 63%.
 
En relació als establiments dedicats a l’equipament de la llar obtenen un 45% de nota global, amb un posicionament en web del 52%, en xarxes socials el 50%, en comerç electrònic el 28%, màrqueting i comunicació el 32% i digitalització en punt de venda un 62%.
 
Pel que fa sector de la salut i la bellesa obtenen al 43% d’implantació digital, amb un posicionament web del 51%, ús de les xarxes socials el 50%, en comerç electrònica el 20%, màrqueting i comunicació el 27%, i digitalització el 66%.
 
El sector de l’alimentació obté el 44%, amb un posicionament de web del 51%, xarxes socials 54%, el comerç electrònic el 24%, accions de màrqueting i comunicació el 29%, i digitalització en punt de venda el 60%.
 
La nota global del sector de l’equipament de la persona és del 49%, amb un posicionament en web del 55%, xarxes socials 60%, comerç electrònic del 36%, màrqueting i comunicació és del 34%, i digitalització en punt de venda és del 60%.
 
 
La implantació del món digital és equitatiu per demarcacions, sent  els comerços de Catalunya Central les que obtenen una millor nota
 
Pel que fa a l’àmbit territorial, per demarcacions a les comarques de Ponent i Alt Pirineu i Aran obtenen el 47% d’implantació en el món digital, amb un posicionament en web del 58%, xarxes socials el 57%, comerç electrònic el 25%, màrqueting i comunicació el 35% i digitalització del punt de venda el 61%.
 
Al camp de Tarragona obtenen el 46%, amb un posicionament  en web del 52%, en ús de xarxes socials el 56%, en comerç electrònic el 25%, en accions de màrqueting i comunicació el 34% i digitalització del punt de venda el 63%.
 
A les Terres de l’Ebre el nivell d’implantació digital és del 45%, amb un posicionament en web del 48%, xarxes socials el 60%, comerç electrònic el 25%, màrqueting i comunicació el 32% i digitalització del punt de venda el 59%.
 
Les empreses i comerços de les comarques de la Catalunya Central obtenen el 48% d’implantació digital, amb un posicionament  en web del 59%, presència de xarxes socials registren el 59%, en comerç electrònic el 24%, màrqueting i comunicació el 35% i digitalització del punt de venda el 63%.
 
A Girona obtenen el 43% de nota global, amb un posicionament en web del 55%, xarxes socials el 51%, comerç electrònic el 23%, màrqueting i comunicació el 28% i digitalització del punt de venda el 59%.
 
I pel que fa a les comarques de Barcelona, obtenen el 47%, amb un posicionament web del 57%, xarxes socials el 55%, comerç electrònic el 27%, màrqueting i comunicació el 35% i digitalització del punt de venda el 62%.
 
 
La mitjana i la gran empresa amb un índex de penetració del 65%, les que presenten una millor implantació digital
 
Pel que fa als resultats per tipologia d’empresa, els autònoms, obtenen un índex més baix en implementació del món digital en la seva empresa, un 40%. Amb un posicionament web del 49%, xarxes socials el 53%, comerç electrònic el 21%, màrqueting i comunicació el 27% i digitalització del punt de venda el 51%.
 
Pel que fa a les microempreses de fins  a 10 treballadors, obtenen un 47% d’implantació, amb un posicionament web del 56%, ús de les xarxes socials el 55%, en comerç electrònic el 26%, màrqueting i comunicació el 33% i digitalització del punt de venda el 63%.
 
La petita  o mitjana empresa, de fins a 50 treballadors, pugen fins el 52% de nota mitja, amb un posicionament web del 62%, xarxes socials el 59%, comerç electrònic el 29%, màrqueting i comunicació el 41% i digitalització del punt de venda el 69%.
 
Finalment la nota global per a la mitjana i gran empresa ascendeix al 65%, amb un posicionament web del 77%, en xarxes socials el 70%, el comerç electrònic el 41%, accions de màrqueting i comunicació el 58% i digitalització del punt de venda el 77%.
 
 
Podeu consultar l’Eina d’autodiagnosi aquí:
 
 
Jornades de “Comerç Increïble”
 
D’altra banda, en el marc de la celebració de les Jornades avui ha tingut lloc a l’Espai Endesa  una sessió dedicada a les Solucions digitals. Amb la ponència: Mites i realitats de la Transformació Digital a càrrec de Joana Sànchez(INCIPY), la presentació La botiga del futur per David Hernàndez, i la Taula Rodona: Els reptes digitals en el futur en el comerç de Catalunya.
 
Al llarg de la jornada d’avui té lloc també, de forma paral·lela, l’Espai 1x1, al servei dels professionals del comerç per resoldre de forma personalitzada els dubtes i afrontar el repte digital. S’articularà en trobades p2p de 15 minuts amb diferents experts en temes digitals que respondran les necessitats, en funció dels interessos del comerciant.
 
La segona edició de la Setmana del Comerç és una iniciativa pionera i de país organitzada per la Generalitat, que s’està celebrant des del 19 al 25 de març a tot Catalunya, amb l’objectiu d’apropar al sector, especialment al comerç urbà i de proximitat, eines per millorar la seva competitivitat i esdevenir un espai de debat i intercanvi de coneixement i alhora, apropar al ciutadà la importància del comerç en el model de país. Durant la setmana estan previstes més de 200 activitats arreu del territori organitzades per 136 entitats i associacions, que s’han sumat a la iniciativa i que s’allargaran fins al diumenge 25 de març
 
Creació del web App de la Setmana del Comerç
 
D’altra banda, amb l’objectiu d’apropar a la ciutadania a la 2a edició de la Setmana del Comerç, s’ha creat el web app www.setmanadelcomerc.cat.  En ella s’hi poden trobar els programes de les jornades #comerçincreïble i inscriure-s’hi, així com totes les activitats que organitzen les associacions de comerciants arreu del territori Aquestes activitats estan geolocalitzades en un mapa i es poden cercar per població, per data o per paraula clau.”
 
 
Més info a: