• Imprimeix

Consellera Chacón: "Els mercats municipals actuen com a locomotora del comerç, i és clau potenciar la seva transformació digital"

22/10/2018 12:10
consellera chacón a la jornada mercats increïbles
  • En aquest marc, el CCAM ha presentat avui l’estudi sobre l’estat digital dels mercats municipals sedentaris de Catalunya, que apunta que el 72% de les parades dels mercats compta amb un perfil actiu a les xarxes socials com a mitjà de promoció dels seus punts de venda, i que gairebé la meitat disposen de web pròpia.
 
  • L’informe analitza les parades de més d’un centenar de mercats de diferents punts del territori que han realitzat  l’Autodiagnosi TIC, l’eina d’autoavaluació digital que el CCAM posa a l’abast de les empreses comercials per impulsar la transformació digital.
 
  • L’Autodiagnosi TIC apunta que les parades han iniciat el seu procés de digitalització, amb un perfil digital bàsic però amb un ampli ventall d’oportunitats per tal d’arribar a l’omnicanalitat.
 
 
La consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha inaugurat aquesta matí a Esade Creapolis ( Sant Cugat) la Jornada “Mercats Increïbles”, la primera edició d’aquesta iniciativa que ha impulsat el Departament a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), i centrada enguany en la transformació digital dels mercats com un dels principals factors de millora de la seva competitivitat. En aquest marc, la consellera ha apuntat  que “els mercats municipals actuen com a locomotora del comerç de la zona, i és clau potenciar la formació dels paradistes en l’era digital, fomentar la seva professionalització per tal de poder fer front a les noves demandes del mercat”.
 
La consellera Chacón ha destacat que “ volem potenciar un model de mercat innovador, integrador i de futur i que esdevingui un agent actiu  en la transformació digital de comerç”. Per això, ha ressaltat “la necessitat d’aquesta jornada, una de les actuacions que impulsa la Generalitat dins l’estratègia de promoció de mercats de Catalunya”.
 
En l’acte inaugural també ha participat la directora general de Comerç, Munsta Vilalta, que ha presentat les principals dades de l’estudi sobre l’estat digital dels mercats municipals sedentaris de Catalunya, que apunta que “el 72% de les parades dels mercats  compta amb un perfil actiu a les xarxes socials com a mitjà de promoció dels seus punts de venda, sent Instagram i Facebook les eines que més s’empren”. La Directora també ha explicat que “gairebé la meitat dels paradistes disposen de web pròpia, i que 1 de cada 2 es plantegen desenvolupar i treballar en aquesta eina de promoció”. En aquest sentit la directora ha ressaltat que ”tenim camí per recórrer, un ampli ventall d’oportunitats, i amb aquesta jornada volem facilitar eines de coneixement per tal de poder augmentar les oportunitats digitals de difusió i venda en resposta a les noves necessitats i hàbits de consum”.
 
En l’acte també ha estat present el secretari d’Empresa i Competitivitat, Quim Ferrer, i l’alcaldessa de Sant Cugat, Carmela Fortuny.
 
 Autodiagnosi TIC: estat digital dels mercats municipals sedentaris de Catalunya
 
 
L’estudi s’ha realitzat a partir de l’Autodiagnosi TIC, l’eina d’autoavaluació digital que el la Generalitat, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM), posa a l’abast de les empreses comercials per impulsar la digitalització en el sector.
 
Un total de dues-centes parades de mercats municipals de més d’un centenar de mercats de diversos punts del territori han realitzat l’autodiagnosi, que ha permès aprofundir en àmbits com la presència a Internet, les xarxes socials, el comerç electrònic, el màrqueting digital i la digitalització de l’establiment. Les dades apunten cap a un estat digital bàsic de les parades però amb un ampli ventall de  d’oportunitats per tal d’arribar a oferir als seus clients una experiència d’omnicanalitat.
 
El 66% dels de les parades analitzades són microempreses que tenen entre 2 i 9 treballadors dedicades la seva majoria a l’alimentació, concretament al sector de la carn: carnisseries-xarcuteries (43%), fruiteries i hortalisses (8%) i Bars (17%).
 
L’ús de les xarxes socials és elevat en el conjunt de parades, com a mitjà de publicitat i promoció, tot i que hi ha un recorregut per guanyar visibilitat i reputació a les xarxes. En aquest sentit, el 74% afirma tenir un perfil obert a les xarxes socials, sent Facebook la xarxa amb més penetració. Amb tot, la combinació de Facebook i Instagram és l’opció habitual del 37%. Les dades també constaten que en més de la meitat dels casos, les empreses reconeixen que van obrir un perfil de xarxes socials sense assessorament professional. Només 1 de cada 3 perfils són gestionats per professionals especialitzats o amb un mínim de dos anys d’experiència. Amb tot, el 28% actualitza cada dia el seu perfil i el 41% ho fa setmanalment. Pel que fa a la monitorització, la gran majoria (89%) no utilitza cap eina de seguiment de la marca a la xarxa.
 
Pel que fa al posicionament web,  el 48% les empreses analitzades disposen de web pròpia oberta al públic de les quals, el 84% disposen de sistemes d’actualització de continguts propis i un 76% són web responsives. Dels que no disposen de web pròpia, 1 de cada 2 assegura tenir la intenció d’obrir-ne una en els propers mesos.
 
El comerç electrònic encara és baix a les parades. Tot i el creixent interès d’aquesta porta d’entrada a la digitalització, només un 20% de les parades analitzades tenen botiga online operativa. Pel que fa a les empreses que no disposen de botiga online, el 39% assegura tenir interès d’obrir-ne una en els propers mesos.
 
En màrqueting i comunicació, el 30% de les empreses envia butlletins i publicacions i un 16% ho acompanyen de campanyes de posicionament SEO i publicitat online. A més, el 64% afirma mesurar l’impacte de les seves accions a Internet.
 
Dels qui no realitzen accions de màrqueting, el 31% ho atribueix a la manca de temps, tot i que un 43% assegurar disposar d’una base de dades informatitzada dels seus clients, però només un 34% dels que venen online fan una explotació d’aquestes dades.
 
Pel que fa a la digitalització del punt de venda, el 84% de les parades  disposa de connexió a Internet i correu electrònic. Quant a la gestió dels establiment, el 52% utilitza eines de bases de dades i el 8% ha incorporat un instrument de planificació de recursos empresarials (ERP). 
 
D’altra banda, el 48% de les parades analitzades utilitza eines específiques d’evolució de vendes i un 23% fa ús del paper. Pel que fa al control de l’estoc, un 37% utilitza eines concretes mentre un 51% utilitza el paper. Malgrat tot, el 46% de les parades actualitza les dades de l’estoc manualment.
 
Jornada Mercats Increïbles
 
El Departament d’Empresa i Coneixement, a través del CCAM, ha organitzat la primera jornada Mercats Increïbles amb l’objectiu d’impulsar el coneixement i debat al voltant d’aquests equipaments comercials
 
Amb aquesta finalitat, les sessions d’avui s’ha centrat en la transformació digital dels mercats com un dels principals factors de millora de la competitivitat. La jornada ha comptat amb la participació de diferents experts en aquest àmbit, i  presentació de diversos exemples de bones pràctiques per part d’empreses i la presentació de diferents casos d’èxit a diferents mercats d’arreu del territori. 
 
Catalunya compta amb 168 mercats municipals, distribuïts en 92 municipis, amb una superfície comercial superior als 260.000 m2.